کد مطلب:90431 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:115

سخن حجاج با عبدالله بن عمر











محقق كاشانی، در كتاب گلزار قدس گوید: در آشوب حجاج، علیه عبدالله بن زبیر و به دار كشیدن او، روز بعد، عبدالله بن عمر با سرعت نزد حجاج آمد و گفت: آمده ام تا برای عبدالملك خلیفه وقت، با تو بیعت كنم چون كه از پیامبر شنیدم، كه فرمود:

«من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه.»: هر كس امام زمان و رهبر خود را نشناسد و با آن حال بمیرد، به مردن عهد جاهلیت مرده است.

اكنون دستت را بده تا بیعت كنم، زیرا می ترسم مرگ به سراغم آید و امام زمانم را

[صفحه 462]

نشناخته از دنیا بروم! حجاج گفت: اكنون دست من به كاری مشغول است اگر خواهی این پای من با آن بیعت كن، عبدالله گفت: مرا مسخره می كنی، حجاج گفت: ای احمق بنی عدی (قبیله ی عمر) تو با علی علیه السلام بیعت نكردی و امروز فرموده ی رسول خدا را دست آویز قرار داده ای، مگر علی امام زمان تو نبود؟ به خدا قسم، به خاطر فرموده ی پیامبر، به اینجا نیامده ای، بلكه آن درختی كه ابن زبیر را به آن دار زدم تو را به اینجا آورده است، با این حال با پای من بیعت كردن هم زیاده از شان توست.

تاریخ درخشان صدر اسلام، نام افراد شجاع و بافضیلتی را در صفحات خود، درج نموده كه الگوی رهروان این راهند، تا گوهر گرانقدر ایمان و عقیده را در این راستا به دست آوردند.

علامه ی امینی رحمه الله علیه در كتاب نفیس خود، تحت عنوان اعلام الشهود، لامیرالمومنین علیه السلام نام تعدادی از این گروه بافضیلت و ثابت قدم را برشمرده است كه به این شرح است:

1. ابوالهیثم بن تیهان «بدری».

2. ابوالایوب خالد بن زید انصاری.

3. حبیب بن بدیل بن ورقاء «شهید صفین».

4. خزیمه بن ثابت ذوالشهادتین بدری، «شهید صفین».

5. عبدالله بن بدیل بن ورقاء «شهید صفین».

6. عمار بن یاسر، قتیل الفئه الباغیه «بدری» شهید صفین.

7. قیس بن ثابت بن شماس انصاری.

8. قیس بن سعد بن عباده ی خزرجی.

9. هاشم مرقال و صاحب پرچم علی، شهید صفین و افراد دیگر.

این گروه از رادمردان بزرگ بودند كه در آن جو پروحشت و هراس انگیز، خود را

[صفحه 463]

نباخته با وقار خاص و شهامت بی نظیر، تا بذل جان در راه خدا پیش رفتند و مسئولیت بزرگی را كه بر عهده داشتند، ادا نمودند و به حق مصداق عند تقلب الاحوال، عرف جواهر الرجال (به هنگام زیر و رو شدن احوال حاكم بر جامعه، گوهر گرانقدر مردانگی مردان شناخته می شود) بودند. این حق گویان شجاع بودند كه بی واهمه حقایق پنهان شده را بازگو كردند و هیچ هراسی به خود راه ندادند و به آواز بلند گفتند: علی جانشین و خلیفه ی بلافصل پیامبر است و در این راه. حتی از بذل جان هم دریغ نكردند، اینجاست كه شخصیت والای آنها، بر همگان مكشوف و روح ایمان آنان، در جمع حق ناشناسان مانند آفتاب در آسمان حقیقت می درخشد.

[صفحه 464]


صفحه 462، 463، 464.